ついに念願のグラディウス4を遊ぶことができた。
当然、私のようなライトシューターは「どこでもセーブ」的機能を使ってクリアーした。
難易度ノーマルだったが、非常に難しく感じた。
そこでネットで調べてみると、グラディウスシリーズの中では、難しいことで有名な(悪名高い?)グラディウス3の次ぐらいの難しさという意見があった。
自分の体感的にも確かにそんな感じで、普通の人は途中で投げ出すだろうと思われた。
ただし、難易度を最も簡単にして、残機を最大値(9機だったと思う)にして、コンティニューをしながらであれば、すこづつ進めることができ、さらに、困ったときはコナミコマンドを使用すれば、なお容易に先に進めることができた。
ノーコンティニューで3面クリアはできたし、コンティニューしながらであればボスラッシュまで容易に進めた。
これらを使ったとしても、全く前進できなかったグラディウス3(アーケード版:AC)と対照的である。
なので、難易度に関しては、グラディウス4は3(AC)よりだいぶ易しいといえると思う。
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I got to play Gradius 4, which I had longed to do.
I'm light shooter, so I used the "save anywhere" function to clear the game.
The difficulty level was normal, but I found it very very difficult.
So, I googled about gradius4 and found that the difficulty is the second most difficult next to gradius3 that is famous (or infamous?) for difficulty in the Gradius series.
I felt that it was ture, and it seemed to me that most people would give up halfway through the game.
However, if I set the difficulty level to the easiest, set the number of remaining planes to the maximum (9?), and using CNTINUE, it was not so difficult to progress the stages.
I was able to clear stage 3 with no continues, and I could easily reach to the BOSS RUSH using CENTINUE.
This is in contrast to Gradius 3, where I could not progress at all even if I used these commands.
Therefore, I can say that Gradius 4 is much easier than Gradius 3 in terms of difficulty.
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