My_Play_Lists ~BlackCatWhiteTail’s blog~

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親父王(PC98)をクリアしました。

インターネットが今ほど発達していなかった頃は、シェアウェアやフリーウェアをまとめたCDと、それらのソフトを解説した冊子がセットで売られていた。

その中に、「親父王」というシューティングゲームがあった。

MS-DOSコマンドライン上でアスキーアートで描画したシンプルな作りであった。

シンプルではあるが、スピーディーで面白く、非常にクオリティが高かった。

かなり難しく、その当時、私は2面のボスまで到達して諦めた。

それから何十年が経ち、最近、PC98エミュレーターのおかげで、再び親父王に挑戦するチャンスを得た。

そして、エミュレーターのどこでもセーブ機能を駆使してなんとかクリアできた。

ただ、ゲーム全体的に早すぎで、反応しきれない。ランダム要素も多く、パターン構築も難しい。

従って、知名度が高いゲームではあるが、エンディングまで到達した人はほとんどいないのではいか。

ということで、簡単にゲームの説明をすることにした。

全部で6面ぐらい(詳細は忘れた)で、宇宙空間からスタートし、ステージをクリアするごとに、だんだん惑星に近づいていく。

途中に、横スクロールシューティングでお馴染みのシャッターが出てくる。

また、シューティングでこれまたお馴染みの、倒せない敵の攻撃をひたすらよけまくるステージがある。

ラスボスはロボット風のアスキーアート

ラスボスを倒した後は、ラスボス(もしくは作者?)からのメッセージが画面下に流れて終了。メッセージは正確には覚えていないが、「よくぞここまで辿り着いた。今回はわしの負けだ。しかし、我々の戦いは永遠に続く」といった感じであったと思う。

sbs_sysさん個人で開発されたようです。エンディングを見るともう一人、文章か何かに貢献した方がいるようでした。

Translated with ChatGPT4

Before the internet was as developed as it is now, CDs containing a collection of shareware and freeware, along with booklets explaining these software, were sold.

Among them was a shooting game called "Oyaji Ou" (Father King).

It was a simple game made on MS-DOS's command line, using ASCII art for graphics.

Although simple, it was speedy, fun, and of very high quality.

It was quite difficult, and at that time, I could only reach the boss of the second stage before giving up.

Decades have passed since then, and recently, thanks to a PC98 emulator, I had the chance to challenge "Oyaji Ou" again.

Using the emulator's save-anywhere feature, I somehow managed to complete it.

However, the game was overall too fast, making it difficult to react in time. There were many random elements, making it hard to build patterns.

Therefore, while the game is well-known, I believe few people have reached the ending.

So, I decided to give a brief explanation of the game.

It has about six stages (I don't remember the exact details), starting in outer space and gradually moving closer to a planet as you clear each stage.

There is a familiar shutter obstacle seen in side-scrolling shooters.

Also, there is a stage where you must incessantly dodge attacks from indestructible enemies, another common trope in shooting games.

The final boss is a robot-style ASCII art.

After defeating the final boss, a message from the boss (or the developer?) scrolls at the bottom of the screen and the game ends. I don't remember the exact words, but it was something like, "Well done reaching here. I lose this time. However, our battle will continue forever."

It seems to have been developed by an individual named sbs_sys. In the ending, there appeared to be another person who contributed in some way, possibly with the text.

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